torsdag 27. november 2008

Smakebit av en annen verden

”Sometimes I don´t want to leave this world of myths anymore and I no longer know where the real world is” - Hugo Pratt

Her kommer Corto Maltese igjen! Hils pent på ham, han en er en fin fyr med et åpent sinn. Corto Maltese dukker opp verden rundt, tidlig på 1900- tallet, ofte i konfliktfylte områder. Det er bare å se etter Hugo Pratts samlinger, så kan du få oppleve verden i hans selskap. Corto har flere ganger reist sammen med professor Steiner, som nok kan minne en smule om en viss Rudolf, en annen venn av ham er russiske Rasputin. Og av skikkelser fra den såkalte virkelige verden, har vi blant andre Hermann Hesse og Jack London. Vi møter også flere ganger Morgana og Gullmunn, som begge har magiske evner.

Magiske evner må Hugo Pratt også ha hatt, det er ekte magi i det han lager. Og jeg har for eksempel vært i Venezia, men det Venezia jeg har i hodet mitt, er ikke det Venezia jeg besøkte, men det Venezia som skildres i ”Legenden om Venedig”(dk). Det er kanskje ikke så rart at denne byen blir skildret spesielt godt, for det var her Hugo Pratt vokste opp. Siden reiste han mange steder, akkurat som Corto.

Det finnes mange utgaver av Corto Maltese-bøkene. De kom opprinnelig ut i svart –hvitt, og det finnes fremdeles dem som ikke vil ha Corto i farger, kanskje særlig på grunn av den karakteristiske måten å bruke skygger på. Jeg for min del liker godt de nye danske utgavene i duse farger. Disse utgavene har dessuten veldig mye bakgrunnsstoff; i begynnelsen av hver bok finnes det alltid mange flotte akvareller av Hugo Pratt og informasjon om landet vi skal til, eller om den personen vi møter, og lignende. For to år siden ga Egmont ut bok 1-7 av Corto Maltese i an samleboks, med samme farger som den danske versjonen. Et flott intiativ, men formatet er litt mindre, så for min del blir rutene litt små, i tillegg til at det er mindre ekstrramateriale her. Utgaver som ligner den danske, finnes også på italiensk(som på flere av bildene her), fransk og spansk(og sikkert mange andre språk.)

Ingen kommentarer: