fredag 28. november 2008

Chili con carne, oppskrift

Nå har jeg lagd en omgang til med chili con carne, og det ble enda bedre enn forrige gang, mye fordi jeg kom meg til Ultra og fikk kjøpt krydder og bønner. Her er den:

(til 5 personer)

ca 750 g kjøttdeig
2 bokser krossade tomater
1-2 ss tomatpuré
1 stor, gul løk
1-2 chili, hakket
4 fedd hvitløk, hakket
1 terning grønnsaksbuljong og 1 terning kjøttbuljong
1-2 dl vann
1 ss hvetemel
3-4 tørkede tomater
2 gulrøtter, i skiver
1 ts paprikakrydder
1 ss chilipulver
et godt strø spisskummen og/eller litt spisskummenfrø
et forsiktig strø kanel
1-2 bokser brune bønner
seterrømme til servering

Stek kjøttdeig. Hakk løk og ha i det mot slutten av steketiden. Putt det i en gryte, og ha oppi alt det andre bortsett fra bønnene. La det småkoke i ca 40 min. Putt oppi bønner, men ta bort mesteparten av kraften. (Den krafta er så søt og klissete, synes jeg) Smak til sausen. Hvis du ikke synes det er sterkt nok, så putt i litt mer hakket chili.

Som noen kanskje kan se, har jeg vært litt forsiktig med krydderet. Tungene her i huset har ikke fått i seg så mye spisskummen og kanel i det siste, så bare litt kjennes veldig tydelig.

Vanlig å servere chili con carne med ris, men idag ble det potetstappe, og seterrømme på toppen.

Og til slutt: Den så bedre ut enn den gjør på bildet. Jeg er flinkere til å lage mat enn å ta bilder, for å si det sånn..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det der så INNMARI godt ut! :D
*sulten*

Anonym sa...

Det så veldig godt ut. Spiser riktignok ikke kjøtt, men jeg kan jo prøve meg på et vegetarisk alternativ. :)