fredag 14. november 2008

Leketøyskatalogene har kommet

Ganske nylig har to av årets leketøyskataloger kommet utenfor døren. (Nei, jeg får ikke sånt i postkassa, reservasjon mot det anbefales!) Dette her var jo en stor begivenhet når man var liten og skulle finne ut hva man ønsket seg til jul. Jeg bestemte meg for å bla i den, for å se hva som finnes på leketøysfronten idag.

I begynnelsen ble jeg slått av nostalgi. Det var jo mye de samme lekene som da jeg var liten! (jeg er født i 84) Men så begynte jeg å bli irritert. For katalogene hadde en helt tydelig oppdeling i jente-og gutteleker, nøytralt område fantes nesten ikke ikke. Hvis noen leker passer for både gutter og jenter, sørger designet som oftest for at leken ikke kan deles på. R. For eksempel finnes dvd-spiller, el-gitar, og sparkesykler enten rosa eller blått og svart. Småbiler til å kjøre rundt på for 1-3-åringer, er i blanding av rødt, gult og grønt for gutter, og for jenter rosa, med et slott med prinsesser som beveger seg rundt i dashbordet.
For guttene er det ellers bil, dinosaurer og krigere det handler mye om. For jenter: Dukker, prinsesse og pynteting. På utkledningsfronten er det KUN prinsessekjoler for jenter, for gutter er det superhelter og krigere av ulike slag..

Stort sett er sidene delt opp i gutte-og jenteavdeling, der guttesidene veksler mellom bakgrunnsfarger som grønt og blått, og jentesidene i rosa. Nesten SAMTLIGE jenteleker inkluderer fargen rosa, og på guttelekene finnes den ikke. Nesten alle jentene er kledd i rosa, og hvis ikke rosa, så helst rødt. Og i måten å leke på, er guttene mye mer aktive. De beveger på seg og ser ut som de skråler og ler, på andre bilder tøffer de seg. Jentene er mer passive, og inntar stort sett en poserende stilling.

Katalogene var fra brio og toys”r”us, og tendensen i disse katalogene var helt lik, noen av bildene var også identiske. Etter det kan jeg kan huske, var det ikke slik katalogene så ut da jeg var liten. Det var noen av de samme tendensene, men det var ikke så tydelig oppdeling. Jeg misliker denne tendensen og synes det er irriterende at leketøyskjedene skal operere med så kjønnsstereotypiserte bilder i katalogene sine. Det sender altfor sterke signaler om hva som bør være gutteting og jenteting. Litt av grunnen til dette, tipper jeg er at man selger bedre med en slik oppdeling, for da kan leker i mindre grad deles og arves. Mange av lekene har også sterk tilknytning til film-og underholdningsbransjen, som sikkert er med på å skape idealer for barn. Star Wars og Wall-E, for gutta, Disney-prinsesseting og Hannah Montana for jentene. Og så har vi Barbie og Bratz, som ser ut som henholdsvis såpeseriekarakterer og popstjerner.

Jeg vet jo at unger ikke er så dumme at de prøver å oppføre seg nøyaktig som barna i leketøskatalogen, men samtidig blir de jo påvirket, og de kjønnsrollemønstrene vi ser i katalogen er fryktelig snevre. Jeg har prøvd å skrive mail om dette til ”toys”r”us”, men det er ikke svar å få. Vel, det var dagens hjertesukk.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Så flott post, viktig tema synes jeg! Og jeg ble kjempeglad for å lese at du har sendt mail om det til den det gjelder!

Jeg er helt enig med deg. Jeg synes det samme gjelder klær. Har jo en gutt på 12 og ser at leketøysutvalget (og klesutvalget) er fryktelig delt etter kjønn, nesten mer enn det var da jeg var barn (jeg er 71-modell). Det er merkelig egentlig, at det har skjedd så lite på den fronten selv om det påberopes å være likestilling nå.

Da jeg var barn lekte jeg lite med dukker og mye med Playmobil og lignende. Forhåpentligvis finnes det fortsatt jenter som velger bort det rosa og tar en kikk på alt det spennende som finnes.

fnugg sa...

Hei lothiane!
Jeg har en bestemt mistanke om at leketøys-og klesmarkedet har blitt mer delt fordi det ligger kommersielle interesser bak. Man selger jo mer hvis man prøver å få gutter og jenter til å like forskjelige ting, og mange av dagens foreldre har mye penger, og går langt i å gi barna det de vil ha. Og som forelder kan man liksom ikke tvinge på jenta si Playmo til jul når hun ønsker seg Bratz. Jeg blir litt lei meg på guttenes vegne også jeg, for alt som er for jenter er i rosa, og det sender signaler om at guttene skal styre unna. At jenter leker litt med "gutteleker" er kanskje mer akseptert enn vice verca.

Noen dager etter at jeg skrev innlegget, oppdaget jeg at Hanne også har skrevet om det. Et veldig bra innlegg, hun underbygger oppfatningen om at markedet har blitt mer kjønnsdelt: http://hannej.blogspot.com/2008/03/hva-tilbyr-vi-jentene_18.html

Og ja, jeg har bestemt meg for at når jeg irriterer meg over noe, så skal jeg prøve å rette irritasjonen min mot dem det gjelder, istedet for å si; "hvorfor gjør ingen noe?"
Ikke at jeg er så veldig flink til det, da, men noen ganger får jeg ånden over meg.

Anonym sa...

hei. heilt greit