torsdag 27. november 2008

Chili con carne og tacokjøttdeig


Jeg lagde chili con carne er en dag, med utgangspunkt i Virrvarrs oppskrift, som du finner her: http://virrvarrkokkelerer.wordpress.com/2008/10/12/chilli-con-carne/ Dette var veldig godt, mye bedre enn de variantene jeg har smakt på restaurant og kafé, og dessuten enkelt å lage. Jeg gjorde noen endringer, mye grunnet manglende utvalg i min nærbutikk.

Disse forandringene var:

  • Jeg brukte oksekjøttdeg, fordi jeg hadde det liggende. Ca 400 g.
  • Jeg brukte shish kebab kryddermiks fra Hindu.(Butikken hadde hverken koriander eller spisskummen!) Den inneholder det krydderet som står i oppskrifen, pluss litt paprikakrydder, men det er nesten alltid godt i røde sauser. Ikke nødvendig å bruke hele pakken. Smak til.(Men egentlig er jeg ikke så glad i krydderblandinger. De er overpriset, og inneholder i tillegg til krydder, en del ting jeg ikke skjønner hva er. Mer om det lenger ned.)
  • Butikken var utsolgt for bønner, så jeg brukte brekkbønner på boks. Krafta var god, så jeg brukte den også. Det gjorde at jeg ikke trengte noe vann, og at jeg brukte kun én buljongterning. Selve brekkbønnene hadde jeg i helt mot slutten. (Brekkbønner var godt, men neste gang vil jeg ha bønner. Men et godt alternativ for dem som ikke liker bønner)
  • Jeg hadde to tomater som hadde blitt frosne og litt fæle i kjøleskapet. Jeg hakket dem og hev dem i, og da holdt det med én boks tomater.

Forslag(fra en annen oppskrift jeg fant):

  • Putt gulrøtter i sausen.
  • Bruk chilipulver i tillegg til chili. Bruk koriander - og kummin-frø istedet for pulver.
  • Server gryten med rømme og tortillachips i tillegg til ris.

Tips forøvrig:

  • Når du steker kjøttdeig til gryteretter, er det ikke nødvendig å steke den for hardt. Når du har stekt godsaker i pannen, er det også lurt å koke litt vann i den etter at du har tømt den, slik at du får med all krafta ned i sausen.
  • Småhakket fersk tomat er veldig god til å friske opp all slags tomatsaus med, og tomatsaus blir best når den får koke lenge.
  • Det kan hjelpe å si fra til butikken om hva du savner. Jeg skrev mail til nærbutikken om at jeg ville ha spinat, og to dager etter var det på plass! Jeg hadda også lyst på Kavli jalapeñosost, men det har de ikke fått til. Men kanskje de kan skaffe krydder?
  • Krydder er godt, men smak gjerne litt til. Særlig kanel har det med å bli mer dominerende enn man skulle tro.

Apropos krydder, så kom jeg på en ting til. Nemlig hvordan du kan lage din egen tacoblanding! Det er nemlig helt unødvendig å kjøpe tacoblanding på butikken. Det er dyrt, og de har puttet oppi for mye salt, i tillegg til til diverse mystiske tilsetningsmidler.

Hjemmelaget tacokjøttdeig:

  • 4-500 g kjøttdeig
  • 1-2 fedd hvitløk
  • 1/2 gul løk
  • 1/2 chili
  • 1 ss tomatpuré
  • 1 ts salt
  • 1 ts hvetemel eller maizenna
  • pepper
  • spisskummen
  • chilipulver
  • paprikapulver
  • litt vann
  • eventuelt litt buljong

Slik gjør du: Brun kjøttdeigen, og ha på salt og pepper. Ha oppi hakket løk, finhakket hvitløk og hakket chili mot slutten av steketiden. Stek ferdig og ha så oppi alle krydrene, strø over mel, og putt oppi tomatpuré og litt vann. La det koke i ca 10 min.

Tips: Chili og hvitløk har en del ting til felles. De er sterke på smak, men mye av smaken kan forsvinne over tid, særlig når de stekes! Hvis du for eksempel glemte å ha oppi hvitløk, kan du gjøre det mot slutten. Men hvis du da skal spise om bare 1 min, så ikke køl oppi 2 fedd, kanskje det holder med et halvt! Når hvitløken er rå, er den mye skarpere på smak, og slik er det med chilien også. Kanskje en selvfølge for mange, men jeg brukte litt tid på å lære det her..

Og til slutt: Det er ikke jeg som har tatt bildet, jeg fant det på Flickr. Skal prøve å huske å ta bilde selv i fremtidige matblogger.

Ingen kommentarer: