lørdag 24. januar 2009

litt om data, strikking og gresk


Nå var det jammen lenge siden jeg har blogget. Det kommer blant annet av at dataen min knakk helt sammen. Jeg er ikke så gode venner med den der skjøre strøminngangen til HP, den passer ikke sammen med mitt noe røffe bruksmønster. Har byttet ut og skjært opp og fikset på flere ganger, men nå var noe vridd i stykker inni dataen, så da var det slutt. (Dataen min var ganske gammel også kan hende HP har skjerpet seg, for den lille strømsticken på sida er for dårlig)

Vel, jeg har fått låne en annen data, men den var treg, og det er en sånn touchpad-innstilling som ikke kan skrus av, så den er utrolig irriterende å skrive på, plutselig er jeg et helt annet sted i teksten enn jeg burde være og sånt noe. Dermed har strikking tatt plassen til blogging.Og strikking er deilig! Det skal jeg fortsette med. I juleselskap, for eksempel, er strikking ypperlig. Det er mulig å snakke samtidig, og hvis du ikke føler for å snakke, så har du noe å gjøre, så du slipper å sitte der og lure på hvor du skal feste blikket og hva du kan finne på å snakke om. Strikking er så avslappende, og, jo, avhengighetsskapende er det sikkert også, men nå er jeg tom for tråd, så det kom til en stopp nå.

Nå har jeg begynt å drømme om å reise. Jeg har lenge tenkt det, at jeg skal reise, alene, til et eller annet sted. Så tenkte jeg her en dag at jeg helst ville til en øy, og at jeg ville lære meg et nytt språk. Som tidligere nevnt, er jeg ikke noe glad i å fly, men nå synes jeg det var litt greit, for da tok det ikke så lang tid å velge seg et land. Hellas, skal det bli! Der er det jo mange øyer,det er langt sør så det kan være behagelig vær også utenfor turistsesongen, det er masse gammel historie der (jeg har alltid hatt en forkjærlighet for veldig gamle ruiner i stein), og ikke minst snakker de et stilig språk, med et annet alfabet!

Jeg er allerede så smått i gang. Jeg tror hei var ”yassis”. Og hvordan går det ”ti kanete?” (husk, dette er internett, ta disse språkopplysningene med visse forbehold, jeg skal komme sterkere tilbake) Jeg har også begynt å lære meg alfabetet, noen tegn ligner på det vi er vant med, noen ikke. Det er veldig gøy, det blir jo litt sånn kodespråk. Føler meg som en liten unge, har funnet frem ei notatbok og skrevet ned hele alfabetet, sagt det høyt for meg selv, og skrevet navnet mitt og kjæresten sitt navn på gresk. Så gøy!

Og ja, jeg har sett meg ut en øy, men ingenting er bestemt. Øya Lesbos høres nemlig så hyggelig ut. Ja, det er her ordet lesbisk kommer fra, og det er her Sappho levde. Idag skal det etter det jeg har lest være en hyggelig og fredelig øy med mye god mat , fine strender og ganske internasjonalt miljø uten at den er så preget av charterturisme. Når jeg lukker øynene nå, så ser jeg bare azurblå bølger og greske tegn...

Ingen kommentarer: