lørdag 24. januar 2009

Svineribbe etter jul?

Ja, gjerne! sier jeg. Hjemme har vi heller ikke svineribbe på julaften, men på andre juledag, så det er ikke så "hellig" for meg.

Svineribbe er jo rett og slett skikkelig billig OG godt. Jeg har nylig laget det for første gang, og det ble kjempebra, sprø svor og det hele:) Jeg fulgte denne oppskrifta her.

Eneste endringene jeg gjorde, var at jeg lot ribba både dampe ogsteke lengre enn det som står i oppskriften, selv om det var tynnribbe. Jeg liker ribba best når kjøttet er litt sånn løst. Lang tid gir masse smak og "smmoth" kjøtt. Jeg helte også pålitt mer vann enn i oppskrifta, for det dampet bort etterhvert. Og så tok jeg løk og gulrot i de siste 30 min. Etter at ribba hadde hvilt litt (husk at hviling er helt essensielt for kjøttet!), tok jeg av krafta og grønnsakene, tilsatte litt mer vann og ørlitegrann grønnsaksbuljong og lot det koke litt, og så tok jeg av mesteparten av fettet med en skje, for krafta ble for feit for min smak.

Ingen kommentarer: