tirsdag 25. november 2008

Six Feet Under


Det blir mye anbefalinger av ting jeg liker her. Vil tro ganske mange har sett six feet under, den gikk ihvertfall på NRK2 og på canal+. Jeg lastet ned alt fra internett, og så mye av det over ganske kort tid. Savner litt den tiden da jeg hadde usette six feet under eposoder å glede meg til. Dette er den tv-serien som har gjort sterkest inntrykk på meg, og den eneste jeg har sett alle episodene av. Her synes jeg de greier å utnytte et av de viktigste potensialene som ligger i serieformatet: å bygge karakterer og la dem utvikle seg. Selv om det tar av innimellom, er karakterene troverdige. Det er folk som prøver så godt de kan å finne ut av hvordan de vil leve livene sine, og med hvem. Det føles som man kjenner dem.

For den som ikke vet det, er utgangspunktet her en familie som driver et begravelsesbyrå.Hver episode begynner med at en person dør, ofte ganske ung og på en litt uvanlig måte. Dermed blir vi ofte litt kjent med den som dør og med familien, mange forskjellige begravelsesseremonier er det også. Det hender de døde våkner og gjennomskuer hva karakterene tenker. Høres kanskje dumt ut, men funker godt i serien.

Mange gode skuespillere, gode karakterer og gode dialoger, er noe av det som gjør denne serien så severdig. Noen ganger er det kjempetrist, andre ganger hysterisk morsomt, ofte om hverandre.

Serien er produsert av Alan Ball. Han sto også bak manuset til ”American Beauty”, og var medressigør. Denne filmen anbefales også.

2 kommentarer:

Kathleen sa...

Jeg har faktisk ikke sett en eneste epidode av denne serien, men siden jeg akkurat har begynt å se "Dirty Sexy Money" som jeg digger og han som har skrevet den har skrevet "Six Feet Under" og jeg elsker han hovedrollemannen, så burde jeg kanskje se denne også. Også fordi så mange har anbefalt den til meg også.

fnugg sa...

Heisann, Kathleen
Jeg har ikke sett "Dirty sexy money", slo det opp på wiki nå, det så lovende ut:) Heter han du digger Nick George i serien? Isåfall er det Peter Krause, for meg kjent som Nate Fisher, og han får du se masse til i "Six feet under" også. Og hvis du ikke har sett noe av denne serien, så har du jo sjansen til å få med deg hele serien fra episode 1(den er på 5 sesonger)!